Tekenkunst — Bavo Servaes

Graad 4 volwassenen

8u/week (5 leerjaren) of 4u/week (10 leerjaren)

Over dit atelier

Als beeldend visueel kunstenaar is waarneming en leren waarnemen één van de belangrijkste te ontwikkelen eigenschappen, net zoals het trainen van het oor dat is voor een muzikant. Waarneming is een vertrekpunt voor de beginnende kunstenaar, maar kan ook een ijkpunt zijn voor de meer ervaren kunstenaar om naar terug te grijpen. Waarneming is niet het doel op zich, maar een middel tot. Het omvat veel meer dan het kunnen werken (tekenen,schilderen, etc.) naar waarneming, maar slaat ook op het kunnen analyseren van de vormelijke en inhoudelijke elementen van iemands eigen of andermans werk. Het gaat ook over hoe je een werk kunt benaderen, over het verwerven van inzicht in het referentiekader van waaruit een kunstenaar een werk gemaakt heeft.

Door middel van een verscheidenheid aan werkmethodes, het ontdekken en onderzoeken van kunst- en cultuurhistorische beeldtaal, het experimenteren met materiaal en eigen of andermans beeldtaal, etc... tracht de student een dieper inzicht en ervaring op te doen die hem/haar op het pad zet naar hun eigen persoonlijk traject als autonoom kunstenaar.

De student wordt geëngageerd om te proberen inzicht te krijgen in het eigen werkproces en de persoonlijke zoektocht binnen de kunst. Wat betekent het voor jou om kunstenaar te zijn in de 21ste eeuw en waar ligt voor jou de rol van tekenen? Wat houdt jou bezig, wat wil jij overbrengen? Welke artistieke keuzes maak jij als kunstenaar? Wat spreekt jou aan, wat stoot jou af? Waarin schuilt voor jou de kracht van een goed werk, en kun je dit verwoorden naar jezelf en je medestudenten?

Binnen jouw studie/vorming aan de academie is het ook belangrijk dat je leert nadenken over en experimenteert met hoe je met je werk naar buiten komt, m.a.w. hoe je besluit je werk te tonen aan de buitenwereld, al dan niet in een tentoonstellingscontext. Je werk bestaat niet in een vacuum, maar staat in verhouding tot en naar de wereld. De manier waarop jouw werk zich 'toont' aan de wereld, of dit nu in een expo, een boekje, een film of een performance is, draagt enorm bij aan het werk zelf en kan hier eigenlijk niet los van gezien worden. De manier waarop een werk zich toont aan de wereld is een deel van het werk zelf.

Het 'einddoel' van een traject tekenkunst is dat de student in kwestie zich gesterkt voelt in zijn of haar kwaliteiten en capaciteiten als kunstenaar; dat de student het nodige zelfvertrouwen, (zelf-)kennis, discipline, doorzettingsvermogen, openheid, autonomie, etc... heeft bereikt om op eigen benen het artistieke traject ook buiten de academie verder te zetten. Aangezien iedere student in de loop van zijn/haar studie meer en meer een eigen traject begint uit te zetten zal de manier waarop de opleiding zich culmineert en manifesteert tot een eindwerk radicaal verschillen van persoon tot persoon. Deze eigenheid en autonomie van de individuele kunstenaar bevorderen is één van de hoofddoelen van deze opleiding tekenkunst.

Uurrooster

Tekenkunst graad 4, Bavo Servaes (leerkracht onder voorbehoud)

Locatie: Dirk Boutslaan 60 - 3000 Leuven

Vrijdag Lokaal
1-2-3-4-5-6e jaar ST 18u00 - 21u30 23

Downloads
Uurrooster graad 4(pdf, 628.9 KB)
Uurrooster specialisatie(pdf, 563.74 KB)

Inschrijven voor schooljaar 2024-2025 kan tot en met 30 september 2024.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.