R(a/u)pture

Samen met Academie SLAC en HIW Filmclub presenteert R(a/u)pture een meerdaags programma in het stadscentrum van Leuven. Op 20, 27, 28 en 29 november 2024 verwelkomt het collectief de Amerikaanse filmmaker en collagekunstenaar Devin Horan. Naast een workshop, tentoonstelling en meerdere filmvertoningen vindt er een gesprek plaats met Anouk De Clercq, Ruben Bellinkx en de centrale gast, die speciaal voor dit minifestival nieuw werk ontwikkelde.

De tweede editie van de film- en muziekreeks vertrekt vanuit de assemblage van beelden. Wat betekent het om vandaag aan de slag te gaan met analoge en digitale technieken? In diverse contexten en locaties gaat R(a/u)pture op zoek naar mogelijke antwoorden en nieuwe manieren van horen, zien en maken.

Het openingsprogramma op woensdag 20 november bestaat uit zes korte films die in dialoog treden met Horans tweede werk, Late and Deep, waarmee hij in 2011 op het Filmfestival van Venetië stond. De psychografische film onderzoekt een uitspraak van de existentialistische schrijver Sadeq Hedayat: ‘‘Je kunt in het leven een engel, een mens of een dier worden. Ik ben geen van allen geworden." Dit programma kwam tot stand in overleg met de maker. R(a/u)pture selecteerde niet alleen werken die de praktijk van de kunstenaar beïnvloedden, maar ook enkele hedendaagse experimenten die een nieuw licht schijnen op Horans verkenning van het menselijk lichaam.

Een week later, op woensdag 27 november, geeft de genodigde voor het eerst een collageworkshop aan studenten van Academie SLAC. Vijfentwintig amateurkunstenaars uit de ateliers Interactieve Media, Fotokunst en Cross-over komen bij elkaar om nieuw werk te creëren aan de hand van reeds vervaardigde beelden. De resultaten van de workshop zullen, net zoals Horans collages, na afloop te bezichtigen zijn in de gangen en de vitrine van de academie.

Op donderdag 28 november verhuist R(a/u)pture naar het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte, waar de filmclub van de faculteit Horans middellange werk, The Animals Are Sick With Love, onder de loep neemt. Enkele aspirant-filosofen aan de KU Leuven wisselen van gedachten over de literaire bronnen die de kunstenaar gebruikt om tot zijn werk te komen. De discussie en filmvertoning worden voorafgegaan door Jean-Luc Godards De l’origine du XXIe siècle, een video-essay met found footage-beelden en een voice-over van de Franse auteur Pierre Guyotat.

Als einde van de vierdaagse toont het collectief op vrijdag 29 november Horans meest uitdagende werk, The Golden Space. Hoewel de cumulatie van meer dan duizend afbeeldingen misschien eerder aanvoelt als een installatie dan een film, kozen de maker en het programmateam er toch voor om het werk als een cinema-ervaring aan te bieden. Horans collagetrip staat in sterk contrast met Birdsong van de Belgische multimediakunstenaar Anouk De Clercq, die twee vogels in een postlapsair paradijs weergeeft. De combinatie met The Musical Chair van Ruben Bellinkx en Le rémouleur van het filmmakersechtpaar Danièle Huillet en Jean-Marie Straub maakt deze reflectie over audiovisuele vormen en de staat van de wereld compleet.

Alle activiteiten zijn gratis, rolstoeltoegankelijk en bereikbaar met het openbaar vervoer. Reserveren is niet nodig. De collagetentoonstelling Chaos and Composition is tot en met 31 december te bezichtigen vanaf de openbare weg in SLAC ]vitrine en van 2 tot en met 20 december in het hoofdgebouw van Academie SLAC.

Programma:

Woensdag 20 november 2024 — introductie en kortfilmprogramma
Meer info >

Woensdag 27 november 2024 — collageworkshop
Meer info >

Donderdag 28 november 2024 — filmvertoning
Meer info >

Vrijdag 29 november 2024 — afsluitend kortfilmprogramma
Meer info >

14 november >< 31 december —
collagetentoonstelling Chaos and Composition
Meer info >

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.