Beeldhouwen en ruimtelijke kunst — Wouter Mulier

Graad 4 volwassenen

8u/week (5 leerjaren) 

Over dit atelier

Voor wie enkel hamer en beitel denkt te hanteren, gaat hier een hele wereld open.

In deze cursus komen zowel heel verschillende materialen (klei, hout, plaaster, beton, papier, ijzer ...) als een manier om ze te bewerken aan bod (toevoegen, weghalen, stapelen, assembleren ...). Een bepaald materiaal en een aangepaste techniek geven telkens aanleiding om te werken rond een beeldend begrip (evenwicht, ritme, ruimte ...).

De student leert zo stapsgewijs ideeën of thematieken uit te drukken en te ontwikkelen. De eigen ervaring vormt de drijfveer en onderbouw van elk beeld.

Naast een objectiverende aanpak - zoals bij een waarnemings-oefening naar model - gaat veel aandacht naar speelse werkwijzen - zoals assembleren, stapelen ... Klassikale opdrachten worden individueel en op het tempo van de student opgevolgd. Een beknopte en praktische cursus ondersteunt het geheel. Eigen initiatief wordt gestimuleerd en in samenspraak begeleid.

DRIE TECHNISCHE RUIMTES

In het atelier zijn drie technische ruimtes:

  • Een werkruimte voor steenkappen en houtbewerking
  • Een centrale ruimte voor het boetseren (eventueel naar model) annex afgietruimte (beton, plaster)
  • Een metaalatelier

Elke werkplek heeft ook makkelijk toegang tot de koer, waar opstellingen of activiteiten kunnen gebeuren die enkel in openlucht mogelijk zijn. Studenten van alle leerjaren kunnen op hetzelfde moment al deze verschillende activiteiten beoefenen. Deze kruisbestuiving aan technieken en ideeën zorgt voor een extra stimulerend klimaat in de groep.

PROGRAMMA

In graad 4 ligt de nadruk op:

  • De ontdekking van eigen accenten, de persoonlijke ervaring
  • Een overzicht van de beeldende mogelijkheden
  • Het aanleren van de basisvaardigheden (materiaalkennis)

In beide leerjaren van specialisatie komt de student tot een specifiekere en persoonlijke keuze en verfijning.

Inschrijven voor schooljaar 2024-2025 kan tot en met 30 september 2024.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.